Iltapäivälehdissä uutisoidaan ajoittain poliittisten nuorisojärjestöjen avustuksista ja yhtä usein poliittisten nuorisojärjestöjen avustuksiin yhdistetään Pinskut. Viimeksi poliittisten nuorisojärjestöjen avustuksia käsitteli Ilta-Sanomat 13.8 julkaistussa jutussaan, jonka alkuperäiseen infograafiin oli sisällytetty myös Pinskut. Artikkelia on myöhemmin päivitetty oikaisupyyntömme vuoksi ja Pinskut poistettu jutun infograafista. Pinskut ei ole poliittinen nuorisojärjestö. Pinskut on itsenäinen ja puoluepoliittisesti sitoutumaton järjestö. Pinskut itse linjaa itsensä lasten, nuorten ja aikuisten järjestöksi jonka toiminnan perusta on pinskuarvot. Pinskuarvoja ovat mm. ystävyys, vapaus, yhdenvertaisuus ja lapsilähtöisyys. Strategiamme linjaa, että jokainen pinskuarvot omakseen kokeva on tervetullut mukaan pinskutoimintaan. Arvot tekevät Pinskuista aatteellisen lapsi- ja nuorisojärjestön, mutta ei puoluepoliittista toimijaa. Pinskujen toimintaa ohjaa lapsilähtöinen laatujärjestelmä, jonka kehittämisprosessista on tehty YAMK-opinnäytetyö vuonna 2018: https://www.theseus.fi/handle/10024/145290. Jutun aiheena olevilla veikkausvoittovaroilla järjestämme lapsille, nuorille ja perheille kohtuuhintaista leiri-, retki-, kerho-, tapahtuma- ja koulutustoimintaa, kansainvälisiä nuorisovaihtoja sekä kehitämme työkaluja lasten ja nuorten kanssa toimivien pinskutoimijoiden tarpeisiin (esimerkiksi pinskupakki.fi). Tähän tarkoitukseen Pinskujen avustukset myös käytetään. Pidämme tarkoitushakuisena ja harhaanjohtavana uutisointia, joissa synnytetään mielikuvia Pinskuille myönnettyjen avustusten käytöstä puoluetoimintaan. Lisätiedot: Anni Hakolampi toiminnanjohtaja 044 323 0223 Kuvituskuva: Pinskujen perheleirin toivekukkia 24.-28.6.2019